حسابداری صنعتی قسمت 2
مفاهیم کاربرد و طبقه بندی هزینه ها در حسابداری صنعتی قسمت ۲
حسابداری صنعتی قسمت 2 ، حسابداری صنعتی هزینه ها را متناسب با برنامه ها و نیازهای مدیریت طبقه بندی و اندازه گیری می کند.
به منظور کمک به مدیریت واحد تجاری در اخذ تصمیمات منطقی هزینه ها باید به دقت بررسی اندازه گیری و بر اساس مبنایی مناسب و مربوط طبقه بندی شوند.
نیاز به تجربه و تحلیل و طبقه بندی هزینه ها ناشی از وجود پراکندگی وسیعی است که در موارد استفاده از اصطلاحات و مفاهیم به کار گرفته شده در محاسبه هزینه ها وجود دارد و این پراکندگی خود منتج از عوامل مختلف است.
هزینه ها ممکن است تحت شرایط متفاوت برای مقاصد گوناگون و توسط افراد مختلف محاسبه گردند حسابداری صنعتی وسیلهای برای رسیدن
به هدف است و به عنوان یک هدف تلقی نمی گردد.
مفهوم هزینه:
حسابداران اقتصاددانان مهندسین و سایر افرادی که به نحوی با مشکلات مربوط به هزینه روبرو هستند مفاهیم و اصطلاحاتی را بر حسب نیازهایشان
برای هزینه به وجود آورده اند.
تعریف و تشریح هزینه به نحوی که هیچ ابهام نسبت به مفهوم آن باقی نماند امر ساده ای نیست تعاریف به شرح زیر در مورد مفهوم هزینه ارائه گردیده است:
هزینه چیست؟
هزینه عبارت است از کاهش ناخالص دارایی ها و یا افزایش ناخالص بدهی ها است که ناشی از فعالیت های یک واحد تجاری بوده و سبب تغییر حقوق صاحبان سرمایه گردیده و طبق اصول مورد قبول حسابداری شناسایی و اندازه گیری میشود.
هزینه یعنی چه؟
هزینه یعنی از دست دادن منابع که به منظور دستیابی به یک هدف مشخص واقع شده یا بالقوه واقع می شود و بر حسب واحد پول اندازه گیری می گردد.
تعریف هزینه چگونه است؟
هزینه عبارت است از قیمت مبادله منابع از دست داده شده یا فدا شده جهت تضمین منافع.
هزینه را شرح دهید؟
عبارت است از کاهش در خالص دارایی ها در نتیجه استفاده از خدمات اقتصادی جهت تحصیل درآمد نه از طریق کاهش در دارایی های افزایش در بدهی ها که در ارتباط با تولید و تحویل کالا و ارائه خدمات می باشد اندازه گیری میشود.
در مفهوم وسیع کلمه هزینه شامل کلیه هزینه هایی است که به عنوان هزینه دوره شناسایی و از درآمد همان دوره قابل کسر میباشد.
در صورتحساب سود و زیان غالباً انواع مختلف هزینههای دوره تحت عناوینی از قبیل بهای تمام شده کالا یا خدمات فروش رفته هزینه های عملیاتی هزینه اداری و توزیع و فروش و زیان ناشی از فروش دارایی ثابت از یکدیگر متمایز می گردد اگر قالب اصطلاح هزینه مترادف یا به اصطلاح مخارج مورد استفاده قرار میگیرد اصطلاحاً هزینه هم در مورد دارایی ها و هم در مورد مخارج به کار گرفته می شود.
هنگامی که اصطلاح هزینه به طور مشخص به کار گرفته می شود باید با توضیحاتی از قبیل مستقیم یه تبدیل غیر مستقیم ثابت و متغیر قابل کنترل محصول دوره مشترک پیشبینیشده استاندارد آتی جایگزینی فرصت و جذب شده همراه باشد.
توضیح و تشریح هزینه در محاسبه اندازه گیری از این اهمیت دارد و هدف آن کمک به سطوح مختلف مدیریتی جهت دستیابی به اهداف اساسی برنامه ریزی و کنترل می باشد.
کاربرد اطلاعات مربوط به هزینه ( حسابداری صنعتی قسمت) :
گردآوری ارائه و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هزینه باید هدف ها و موارد استفاده اصلی زیر را برآورده سازد:
- برنامه ریزی سود از طریق بودجه ها
- کنترل هزینه ها از طریق حسابداری سنجش مسئولیت
- اندازه گیری سود سالیانه یا دوره منجمله هزینه یابی موجودی کالا
- کمک در تعیین قیمت های فروش و روش های قیمت گذاری
- ارائه اطلاعات هزینه به منظور فرآیندهای تجزیه و تحلیل و مراحل تصمیم گیری
برنامه ریزی سود از طریق بودجه ها:
مرحله برنامه ریزی با آینده سال یا سال های آتی واحد تجاری سر و کار دارد حسابداری صنعتی هزینه مواد حقوق و دستمزد و سایر هزینه های تولید و بازاریابی محصولات را پیش بینی یا بودجه بندی می کند مدیریت با سود نهایی حاصل از انجام این هزینه ها و درآمد و یا فروش برنامه ریزی شده سر و کار دارد.
بودجه بندی در حسابداری صنعتی چیست؟
بودجه بندی عبارت است از پیش بینی اثرات ناشی از تغییرات حجم فعالیت بر سود می باشد .
جهت تعیین سود به عنوان مبنایی برای بودجه بندی فروش لازم است نه مواد هزینه دستمزد و زمان لازم برای تولید هر واحد محصول و همچنین کلیه هزینه های سربار متغیر تولیدی و غیر تولیدی که با تغییر در حجم فعالیت نوسان می کند پیش بینی گردند.
برخی از هزینه های عملیاتی مستقیماً در ارتباط با سطح تولید تغییر کرده و برخی دیگر از اقلام هزینه و مخارج کلاً یا بعضاً دارای ماهیت ثابت هستند.
بودجه نهایی باید معرفی یک پیشبینی محافظهکارانه عملیاتی باشد و چنانچه سطح تولیدی پیش بینی شده قابل حصول بوده و مدیریت بر اساس رابطه موجود بین هزینه سطح تولید سود تصمیم به اجرای عملیات گیرد نهایت کوشش کلیه سطوح مدیریت نسبت نسبت به کنترل هزینه ها ضروری خواهد بود.
کنترل هزینه ها از طریق حسابداری سنجش مسئولیت:
- برای کنترل هزینه ها و نکات اساسی زیر باید مورد توجه قرار گیرد:
- تعیین مسئولیت کنترل
- محدود نمودن کوشش های هر فرد به کنترل هزینه های تحت مسئولیت وی
- گزارش عملکرد هر فرد.
تعیین مسئولیت کنترل هزینه ها مستلزم تعیین دقیق چهارچوب اختیار است .
نمودار سازمانی بیانگر تشکیلات سازمانی است و با پیگیری این چهارچوب افرادی که مسئول کنترل هزینه ها هستند مشخص می گردند.
این افراد همچنین باید در تعیین هزینه های برنامه ریزی یا بودجه بندی شده تحت کنترل خود مشارکت داشته باشند.
شما در حال مطالعه حسابداری صنعتی قسمت 2 هستید که در این مقاله به مفهوم هزینه ها پرداخته شده است.
نه تنها مسئولیت هزینه ها بلکه مسئولیت درآمد فروش و سود نیز باید به عهده مدیران معینی باشد مسئولیت سود منتج از مسئولیت درآمد و هزینه ها میباشد.
سایر جنبه های هزینه:
یکی از جنبههای حسابداری سنجش مسئولیت محدود نمودن کوشش های هر فرد کنترل هزینه های تحت مسئولیت او می باشد.
گزارش عملکرد:
گزارش عملکرد هر مدیر باید دقیقاً از هزینه های قابل کنترل را مشخص کند البته هزینه باید در حوزه مسئولیت یک فرد قرار گیرد .
مبنای مقایسه:
کنترل هزینه ها به مبنایی برای مقایسه نیاز دارد هزینههای بودجه شده مبنای اساسی برای مقایسه ارائه می دهند هزینه ها و مخارج استاندارد یا از پیش تعیین شده زیربنای اصلی روش های کنترل هزینه را تشکیل میدهند.
مقایسه هزینه ها و مخارج واقعی با استانداردها انحراف از برنامه تعیین شده را آشکار می سازد و از این طریق میتوان به بررسی علل بروز اینگونه انحرافات پرداخت و در جهت رفع آنها اقدامات لازم را به عمل آورد .
مطلبی که خواندید حسابداری صنعتی قسمت 2 بود.
دوره های حسابداری با قیمت های ویژه:
- همه دوره ها
دیدگاهتان را بنویسید